Tuesday, December 21, 2010

Samasugune ja sama


Kõigi elulooraamatutega on üks ja sama häda. Raske on mõista, miks inimesed arvavad, et nende elu on nii eriline, et sellest tuleb kõigile kirjutada. Samas, kui raamatus on vähemalt üks mõte, mis paneb sind millegi üle tõsiselt järele mõtlema, on minu arust tegemist hea raamatuga. Axel Munthe "San Michele raamatust" ma leidsin ühe sellise mõtte.

Munthe räägib sellest, kui väga ta oma koera armastas. Ta kirjutab: "Ah! Koera elu on nii lühike ega leidu küll vaevalt kedagi meie hulgast, kes pole leinanud sellist kaotatud sõpra. Esimene aje ja esimene sõna on, kui ta parki puu alla puhkama asetatakse, et ei iialgi, iialgi taheta enam mõnd teist koera; ei ükski teine koer või teda kunagi asendada, ükski teine koer ei saa olla seda, mis oli tema. See on aga eksitus. See pole koer, keda me armastame, vaid koerad."

Aga kas pole täpselt samamoodi ka inimestega? See pole inimene, keda me armastame, vaid inimesed!

Meestel on seda lihtsam mõista. Sest üldjuhul pole see naine, keda mees armastab, vaid naised. Väga sageli on nii, et kui mees ja naine lahutavad pika kooselu, jääb naine veel kauaks üksikuks, et suhte purunemisest toibuda, samas kui mees on juba nädala pärast valmis uue naise majja tooma.  Naised panevad selle mehe tundetuse ja seksihimu arvele. Aga võib-olla on just siin mehel peenem ja sügavam tunnetus. Mees tajub õigesti, et see pole inimene, keda me armastame, vaid inimesed.

Naisel on seda ilmselt raske mõista just emana. Jah, ütleb naine, kõik lapsed on armsad, aga see pole võrreldav sellega, mida ma tunnen oma lapse vastu. Naise arust on niisiis määrav samasus, mitte samasugusus. Ma kardan, et naine eksib siin! Samasust ei olegi üldse võimalik armastada, armastada saab ainult samasugusust. Ei saa armastada olendit, hinge ... saab armastada ainult selle olendi omadusi, hinge omadusi.

...

Ühel päeval ilmutas Jumal end Naisele ja ütles: "Täna öösel ma vahetan sinu lapse teise lapse vastu, kes on igas mõttes täpselt samasugune nagu see laps, kelle ma sult ära võtan. Tema keha on täpselt samasugune, tema iseloom on täpselt samasugune, tema mälu on täpselt samasugune. Mitte keegi ei ole võimeline neil vahet tegema, ka sina mitte.  Kas minu kavatsus häirib sind?"

"See kohutab mind," vastas Naine. "Olgugi samasugune, see ei ole seesama laps, keda ma olen endas ootusärevalt kandnud, kelle ma olen valuga sünnitanud, keda ma olen rinnaga toitnud, kelle haigevoodi kõrval ma olen murelikult terve öö üleval istunud, kelle rõõmule ja kurbusele ma olen kogu hingest kaasa elanud. Isegi kui ma ei suuda neil vahet teha; see ei ole ikkagi sama laps, minu laps. Kui ma kallistan teada, siis ei tunne mu puudutust enam seesama hing, vaid üks teine. Kui ma räägin temaga, siis ei kuule mu häält seesama hing, vaid üks teine. Ma jään alati taga igatsema oma päris last. Iial, iial ei suuda ma teist last armastada samamoodi."

"Kallis naine," ütles Jumal. "Ma pean sulle midagi üles tunnistama. Juba alates ajast, mil sa alles last kandsid, olengi ma igal ööl andnud sulle uue, kes oli igas mõttes täpselt samasugune selle lapsega, kelle ma sult ära võtsin. Nii on see toimunud kõik need aastad, igal öösel. Ja ometi sa ju armastad ... oma last!"

No comments:

Post a Comment